FOXDO OY:N YLEISET SOPIMUSEHDOT
1. Määritelmät
1.1. Näissä Sopimusehdoissa:
a) ”Asiakkaalla” tarkoitetaan kuluttaja-asiakasta tai elinkeinonharjoittajana toimivaa asiakasta
palvelun ostajana. Jäljempänä olevat ehdot soveltuvat elinkeinonharjoittajana toimivaa
asiakkaaseen lukuun ottamatta kohtaa 16 (tilauksen peruuttaminen), ellei toisin ole
nimenomaisesti todettu.
b) ”Myyjällä” tarkoitetaan FoxDo Oy:tä, Y-tunnus 2956854-8, toimiala työnvälitystoiminta, osoite
Öljytie 154, 04130 Sipoo.
c) ”Osapuolella” tai ”Osapuolilla” tarkoitetaan Myyjää ja Asiakasta yksin tai yhdessä.
d) ”Tekijällä” tarkoitetaan Myyjän alihankkijana toimivaa Tilauksen toteuttajaa.
e) ”Tilauksella” tarkoitetaan Asiakkaan tilaaman työtilauksen mukaisen palvelun sisältöä
mahdollisin Myyjän kautta tilatuin materiaalein, minkä sisällön Myyjä tai Tekijä myyjän lukuun
on kirjallisesti vahvistanut.
f) ”FoxDo-järjestelmällä” tarkoitetaan internetin välityksellä toimivaa digitaalista palvelua, jonka
kautta Asiakas, Myyjä ja Tekijä käsittelevät yksittäisiä Tilauksia.
2. SOVELTAMISALA
2.1. Näitä sopimusehtoja sovelletaan Myyjän ja Asiakkaan välisiin rakennus- ja korjauspalveluiden
ja muiden FoxDo Oy:n tarjoamien kodin ylläpitoon liittyvien palveluiden Tilauksiin, jollei
Osapuolten kesken ole kirjallisesti sovittu toisin.
2.2. Jos Ostaja on esittänyt työtilauksessaan jonkin ehdon, joka on ristiriidassa Myyjän
sopimusehtojen kanssa, Myyjän sopimusehtoja noudatetaan ensisijaisesti, vaikka Myyjä ei
olisikaan tehnyt muistutusta tällaista ehtoa vastaan.
2.3. Tilaus ja sen liitteet ovat etusijalla verrattuna muihin epäyhteneviin ja ristiriidassa oleviin Ostajan
työtilauksiin, vahvistuksiin, lomakkeisiin tai dokumenttien ehtoihin.
3. SOPIMUS
3.1. Asiakas valitsee FoxDo-järjestelmästä haluamiensa töiden päätekijän, ”Tekijä”, jolle Myyjä
välittää Asiakkaan työtilauksen. Sitova Tilaus ja siten sitova sopimus syntyy, kun Myyjän
puolesta Tekijä hyväksyy Asiakkaan työtilauksen FoxDo-järjestelmässä. Hyväksymisen jälkeen
Myyjä lähettää Asiakkaalle sähköisesti kirjallisen vahvistuksen sitovasta Tilauksesta.
3.2. Mikäli Asiakkaan valitsema Tekijä ei voi hyväksyä Asiakkaan tekemää työtilausta, voi Myyjä
siirtää tilauksen toiselle Tekijälle. Myyjän tulee tällöin ilmoittaa siirrosta Asiakkaalle ja
Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä tarjotusta Tekijästä.
3.3. Muutokset, poikkeukset ja lisäykset Tilaukseen, mitkä vaikuttaisivat hinnan määräytymisen
perusteisiin, ovat voimassa vain, mikäli niistä on sovittu Myyjän ja Asiakkaan kesken kirjallisesti.
3.4. Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää Tilausta kolmannelle osapuolelle ilman Myyjän etukäteen
antamaa kirjallista suostumusta.
3.5. Myyjällä on oikeus ilman eri suostumusta siirtää FoxDo-järjestelmän ylläpito, Tilauksen tuomat
oikeudet ja velvollisuudet tai niiden osa kolmannelle osapuolelle.
3.6. Myyjällä on oikeus tarkastaa Asiakkaan luottotiedot ennen Tilauksen vahvistamista ja olla
hyväksymättä asiakkaan Tilausta.
3.7. Tilauksen mukainen työsuoritus on sidottu Asiakkaalle suoritettuun työtuntimäärään, ei työn
valmistumiseen, joten palvelun sisältöä ei sovita suoritettavaksi valmiiksi urakkatyönä.
4. MYYJÄN VELVOLLISUUDET
4.1. Tekijä suorittaa Myyjän lukuun Tilauksessa sovittua hinnoittelua vastaan Tilauksessa sovittua
työtä. Suoritettu työtuntimäärä laskutetaan tuntilaskutusperusteisesti.
4.2. Tekijä vahvistaa tarkan aloitusajankohdan puhelimitse tai olemalla muulla tavalla yhteydessä
esimerkiksi tekstiviestitse, sähköpostitse tai FoxDo-järjestelmän kautta ennen rakennus-,
korjaus- tai asennustyön tai muun sovitun palvelun aloitusta.
4.3. Mikäli Asiakas valitsee Tilauksen suorittamisessa käytettäväksi Asiakkaan työvälineitä, Myyjä
ei vastaa työvälineiden vakuuttamisesta, vahingoittumisesta tai muistakaan vahingoista, ellei
vahinko ole aiheutunut Tekijän törkeästä huolimattomuudesta. Asiakas vastaa itse omista
työvälineistään.
4.4. Tekijä kirjaa FoxDo-järjestelmään, kun Tilauksen mukainen työ on suoritettu.
4.5. Myyjä tai Tekijä voi kieltäytyä käyttämästä Ostajan itse hankkimia osia, varaosia tai
materiaaleja, mikäli se katsoo niiden olevan viallisia tai muutos-, huolto-, tai korjaus- taikka
muuhun suunniteltuun tarkoitukseen soveltumattomia.
5. ASIAKKAAN VELVOLLISUUDET
5.1. Asiakkaan tulee tehdä työtilaukset kirjallisesti Myyjän FoxDo-tilausjärjestelmää käyttäen sitovan
Tilauksen tekemiseksi. Asiakkaan tulee sopia Tilauksen lopullinen sisältö Tekijän kanssa ja
antaa tarvittavat ohjeistukset Tekijälle ennen työn aloittamista.
5.2. Asiakkaan velvollisuutena on suorittaa Tilauksen hinta jäljempänä kohdassa 7 sovitun
mukaisesti.
5.3. Mikäli Tilauksen suorittamiseen tarvitaan esimerkiksi vettä tai sähköä, Asiakas vastaa veden ja
sähkön saatavuudesta ja siitä aiheutuvista kuluista. Vastaavasti mikäli Tilauksen suorittamiseen
tarvitaan materiaalia tai vuokrattavia työkoneita, telineitä, henkilönostimia tai muita vastaavia
koneita, Asiakas vastaa niistä aiheutuvista kuluista. Asiakas voi hankkia tarvittavat materiaalit
tai vuokrattavat koneet itse tai tilata ne Myyjän kautta. Myyjä ei vastaa siitä, että tarvittavaa
materiaalia tai vuokrattavaa konetta on saatavilla Myyjän käyttämillä materiaalintoimittajilla tai
vuokraajilla Tilauksen suorittamisen aikana. Asiakkaan tulee osoittaa Tekijälle tarpeelliset tilat
mahdollisten materiaalien, työkoneiden ja työvälineiden säilyttämistä varten.
5.4. Asiakas vastaa maksuttoman pysäköintimahdollisuuden järjestämisestä Tekijälle. Mikäli
maksutonta pysäköintiä ei ole mahdollista järjestää, on Myyjällä oikeus veloittaa Tekijän
toteutuneet pysäköintikulut täysimääräisesti Asiakkaalta Tekijän toimittamia tositteita vastaan.
5.5. Asiakas vastaa esteettömästä kulusta työntekoalueilla ja Tekijälle osoitetuissa varasto- ym.
tiloissa. Asiakas vastaa toimittamiensa suunnitelmien ja asiakirjojen sekä niiden perusteena
olevien tietojen ja mittojen oikeellisuudesta. Tekijällä on oikeus dokumentoida työn eri vaiheita
esimerkiksi valokuvaamalla. Asiakkaan antamalla luvalla (esim. sähköposti tai tekstiviesti)
Myyjällä ja Tekijällä on oikeus käyttää kuvia referensseinä. Tekijä ei vastaa valittavien maalien
värisävyistä.
5.6. Asiakas vastaa lakien, asetusten ja viranomaisten asettamista velvoitteista esimerkiksi
rakennustyömaata koskien, kuten työturvallisuuslain velvoitteista. Näin ollen
elinkeinonharjoittajana toimivat Asiakkaat vastaavat myös esimerkiksi tilajaavastuulain
asettamista velvoitteista. Asiakas toimii pääurakoitsijana ja rakennushanketta valvovana ja
johtavana henkilönä. Työturvallisuuslaki velvoittaa Asiakasta erityisesti, jos Asiakas teettää
rakennustyötä yhteisellä työmaalla, jolla samanaikaisesti tai peräkkäin toimii useampi kuin yksi
korvausta vastaan työskentelevä Tekijä tai muu itsenäinen työnsuorittaja. Asiakkaan tulee antaa
Tekijälle tarpeelliset tiedot ja ohjeet työhön kohdistuvista työkohteen vaara- ja haittatekijöistä
sekä turvallisuuteen liittyvistä toimintaohjeista. Asiakkaan tulee huolehtia siitä, että työmaalla
työskenteleville eikä muillekaan työn vaikutuspiirissä oleville henkilöille aiheudu vaaraa.
Asiakkaan tulee myös huolehtia siitä, että Tekijä voi suorittaa työt esteettömästi ja työn
suorittamisen vaatimissa olosuhteissa, joihin Asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa.
6. FOXDO-JÄRJESTELMÄN TUNNUKSET
6.1. Asiakas saa Tilauksella itselleen tunnukset, joita hän on velvollinen säilyttämään huolella.
Tunnusten kadotessa tai joutuessa vääriin käsiin, Asiakas on velvollinen ilmoittamaan asiasta
viivytyksettä Myyjälle, jolloin vanhat tunnukset poistetaan käytöstä.
6.2. Asiakas voi kirjautua tunnuksillaan Myyjän palveluun ja tarkastaa ja muuttaa siellä omia
henkilötietojaan. Asiakkaan tulee pitää yhteystietonsa ajan tasalla.
6.3. Myyjä säilyttää henkilötiedot lain määrittelemällä tavalla. Tarkempi kuvaus henkilötietojen
säilytyksestä ja käyttötarkoituksesta ilmenee Myyjän verkkosivuilta (www.foxdo.fi) löytyvästä
tietosuojaselosteesta.
7. TYÖTILAUKSEN HINTA JA LASKUTUS
7.1. Asiakas tilaa Myyjältä työtunteja tilaushetkellä voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
7.2. Minimissään laskutettava veloitus on vähintään yksi (1) työtunti kutakin työn suoritusvuorokautta
kohti. Koko Tilauksen osalta minimiveloitus on (2) työtuntia sekä Tilauksen yhteydessä
hyväksytty laskutuslisä.
7.3. Mikäli Asiakas tilaa materiaalit tai vuokrattavat koneet Myyjältä, Tekijä hankkii Asiakkaan
hyväksymät materiaalit tai vuokrattavat koneet, jotka laskutetaan Asiakkaalta. Materiaaleiksi
katsotaan myös esimerkiksi suojaukseen käytettävät materiaalit ja tarvikkeet. Myyjän kautta
tilatut materiaalit laskutetaan niiden toimituksen jälkeen ja vuokratut koneet niiden vuokra-ajan
päättymisen jälkeen. Tekijä Myyjän edustajana pyrkii arvioimaan työn materiaalitarpeen ja
vuokrattavien koneiden vuokra-ajan mahdollisimman tarkasti. Materiaalit laskutetaan
Asiakkaalta kokonaisuudessaan ja mahdollinen ylijäämä jää Asiakkaan omaisuudeksi.
Asiakkaan pyynnöstä Tekijä kuitenkin vie ylijäämän mukanaan. Mahdolliset materiaalien tai
vuokrattavien koneiden toimituskustannukset veloitetaan asiakkaalta. Materiaalien ja
vuokrakoneiden noutamiseen käytetty aika on tuntiveloituksen alaista.
7.4. Kaiken maksuliikenteen tulee tapahtua Asiakkaan ja Myyjän välillä, eikä Asiakkaalla ole oikeutta
suorittaa maksuja suoraan Tekijälle. Laskutus ja maksut tapahtuvat aina jälkikäteen ja
asiakkaalla ei ole oikeutta suorittaa Tilausta tai maksua suoraan Tekijälle.
7.5. Hinnat sisältävät voimassa olevat välilliset verot ja maksut. Mikäli Asiakas on
elinkeinonharjoittaja, Myyjä ei toimita arvonlisäverotonta laskua elinkeinoharjoittajana toimivalle
Asiakkaalle, ellei käännetyn verovelvollisuuden edellytyksiä ole näytetty toteen ja asiasta ole
erikseen Osapuolten kesken kirjallisesti sovittu.
7.6. Myyjä laskuttaa työtunnit Tilausta koskevan työn valmistuttua. Pitkäkestoisissa töissä Myyjällä
on kuitenkin oikeus laskuttaa siihen saakka tehdyt työtunnit kahden (2) viikon välein.
7.7. Maksuehto on neljätoista (14) vuorokautta.
7.8. Viivästyneelle maksulle tulee suorittaa viivästyskorkoa kulloinkin voimassaolevan korkolain
mukaan eräpäivästä maksupäivään saakka. Myyjällä on oikeus myös keskeyttää palvelut
Ostajalle Ostajan viivästyttyä maksussa maksuhuomautuksesta huolimatta.
7.9. Myyjällä on oikeus vaatia ennakkomaksua ehtona Tilauksen suorittamiselle tai sen jatkamiselle,
mikäli on perusteltua aihetta epäillä Ostajan maksukykyisyyden heikentyneen tai että Ostaja
laiminlyö Myyjän saatavan oikea-aikaisen maksamisen.
8. TYÖTILAUKSEN HINNAN MUUTOKSET
8.1. Myyjällä ja Tekijällä on oikeus korottaa sovittua tuntihintaa, materiaalien tai vuokrattavien
koneiden hintaa välillisten verojen ja maksujen määrässä tapahtunutta korotusta vastaavasti.
8.2. Myyjällä on oikeus yksipuolisesti korottaa tuntihintaa, jos Myyjälle tai Tekijälle sopimuksen
täyttämisestä aiheutuvat kustannukset kohoavat
a) sellaisesta valtiovallan lainsäädännöllisestä toimenpiteestä tai viranomaisen päätöksestä,
jota Myyjän tai Tekijän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta
tehtäessä;
b) työtä kohdanneen Myyjän tai Tekijän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevan esteen
vuoksi, jos Myyjän tai Tekijän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen estettä huomioon
sopimusta tehtäessä, eikä hän kohtuudella ole voinut välttää eikä poistaa esteen seurauksia;
c) Asiakkaan laiminlyötyä antamasta Myyjälle/Tekijälle ennen sopimuksen tekemistä tietoja,
joilla hänen on täytynyt ymmärtää olevan merkitystä Myyjän/Tekijän suorituksen kannalta ja
joita Myyjä/Tekijä ei olosuhteet ja ammattitaitonsa huomioon ottaen ole voinut kohtuudella
muutoin saada tietoonsa.
8.3. Jos hinnankorotusperuste on kohdan 8.1 tai kohdan 8.2 ensimmäisen tai toisen alakohdan
mukainen, Asiakkaan on Myyjän tiedustellessa ilmoitettava, hyväksyykö hän hinnan
korottamisen. Myyjällä ja Tekijällä on oikeus keskeyttää työ kunnes Asiakas on ilmoittanut
hyväksymisestään.
8.4. Jos aiheutuva hinnankorotus kohdassa 8.1 ja kohdan 8.2 ensimmäisessä ja toisessa
alakohdassa tarkoitetuissa tapauksissa on merkittävä, Asiakkaalla on oikeus purkaa Tilaus.
Purkamisoikeutta ei kuitenkaan ole, jos korotus johtuu siitä, että aiemmin verovapaa suoritus
muuttuu veronalaiseksi. Asiakkaan on käytettävä oikeuttaan purkaa sopimus kohtuullisessa
ajassa, normaalisti kymmenen (10) päivän kuluessa siitä, kun Myyjä on toimittanut Asiakkaalle
ilmoituksen hinnankorotuksesta ja sen enimmäismäärästä.
8.5. Jos Asiakas käyttää kohdassa 8.4 tarkoitettua oikeuttaan sopimuksen purkamiseen, Asiakas on
velvollinen maksamaan tehtyä työtä ja materiaalia vastaavan osuuden hinnasta. Asiakkaan
maksuvelvollisuus ei kuitenkaan käsitä vaadittua hinnankorotusta.
8.6. Myyjän on kohdissa 8.1 ja 8.2 tarkoitetuissa tapauksissa annettava Asiakkaalle hinnan
muutosta koskeva erittely sen lopullisen määrän selvittyä.
8.7. Myyjän on ilmoitettava Asiakkaalle hinnan korottamisesta viipymättä sen jälkeen, kun hän sai
tietää muutoksen perusteena olevasta seikasta ja sen vaikutuksesta Tilaukseen.
Korotusoikeutta ei ole jo täytetyn työsuorituksen osalta. Myyjän on hinnan korottamista
koskevan ilmoituksen yhteydessä ilmoitettava se enimmäismäärä, jolla hintaa korottava tekijä
voi vaikuttaa vielä laskuttamatta olevaan osaan hinnasta.
8.8. Asiakkaalla on oikeus määrältään vastaavan suuruiseen hinnan alennukseen, jos ennen
Tilauksen suorittamista
a) työhön kohdistuvat välilliset verot tai maksut tai
b) valtiovallan lainsäädännöllisen toimenpiteen tai viranomaisen päätöksen perusteella
Myyjälle sopimuksen täyttämisestä aiheutuvat kustannukset alentuvat sitovan Tilauksen
syntymisen jälkeen.
Oikeutta hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos Myyjä osoittaa ottaneensa em. seikan
huomioon jo alun perin sovitussa hinnassa.
9. MYYJÄN TYÖKOHTEESEEN TOIMITTAMAA MATERIAALIA KOSKEVA OMISTUSOIKEUS
9.1. Myyjän toimittamat materiaalit, joita ei ole kiinnitetty, ovat Myyjän omaisuutta, kunnes
materiaalikustannukset on kokonaisuudessaan maksettu. Materiaalit, jotka on kirjallisesti
eritelty ja joista Asiakas on suorittanut maksun, ovat kuitenkin aina Asiakkaan omaisuutta.
10. TYÖSUORITUSTA JA TYÖKOHDETTA KOSKEVA VAARANVASTUU JA TYÖKOHTEEN
VAKUUTTAMINEN
10.1. Ensisijaisesti Tekijällä ja toissijaisesti Myyjällä on vaaranvastuu eli riski työsuorituksen ja hänen
työkohteeseen toimittamiensa materiaalien tuhoutumisesta, vahingoittumisesta ja katoamisesta
Asiakkaasta riippumattomasta syystä siihen asti, kun työ on luovutettu Asiakkaalle.
10.2. Asiakkaalla on riski vahingosta, joka aiheutuu työn kohteena olevan rakennuksen tai muun
omaisuuden tuhoutumisesta tai vahingoittumisesta työn aikana Tekijästä riippumattomasta
syystä.
10.3. Asiakas vastaa kohteen vakuuttamisesta. Asiakkaan vastuulla on myös ilmoittaa kohdetta
koskevasta työstä vakuutuslaitokselle ennen sen sopimuksen mukaista aloittamista.
11. TYÖN TAKUU
11.1. Myyjä/Tekijä myöntää suorittamalleen työlle kahden (2) vuoden takuun, joka alkaa siitä, kun työ
on kirjattu valmiiksi FoxDo-järjestelmään. Myyjän/Tekijän takuu ja vastuu koskee vain sellaista
työtä, joihin Tekijä Tilauksessa tai muutoin kirjallisesti sovitulla tavalla suorittaa palvelun
yhteydessä.
11.2. Myyjän kautta hankituilla ja työssä käytetyillä osilla tai materiaaleilla voi lisäksi olla valmistajan
ehtojen mukainen takuu.
11.3. Takuu ja jäljessä oleva Myyjän/Tekijän virhevastuu ovat voimassa vain, jos Ostaja osoittaa
säilyttäneensä ja käyttäneensä työn kohdetta ohjeiden mukaisesti ja on viipymättä ilmoittanut
viasta Myyjälle/Tekijälle. Takuu ei koske kuluvia osia eikä takuu ole voimassa, jos korjaus-,
rakentamis- tai muuta Tilauksen mukaista työtä suorittaa muu kuin ko. Tekijä.
11.4. Takuulla ei rajoiteta Asiakkaan oikeuksia, kuten esimerkiksi vaatimuksia virheen korjaamiseen
12. SUUNNITTELUVASTUU
12.1. Tilauksen mukaisen työn toteuttaminen perustuu Asiakkaan toimittamaan suunnitelmaan tai
hänen antamaansa määräykseen, joten Asiakas vastaa työn teknisten ratkaisujen ja hänen
siinä käytettäväksi vaatimiensa materiaalien kestävyydestä sekä niiden teknisestä,
visuaalisesta (esim. maalien sävyt ja materiaalien ulkonäkö) ja toiminnallisesta
tarkoituksenmukaisuudesta (suunnitteluvastuu). Myyjä tai Tekijä ei vastaa suunnittelusta.
12.2. Tekijän on kuitenkin ilmoitettava Asiakkaalle, jos Asiakkaan antamissa tiedoissa,
suunnitelmissa, työtä koskevissa määräyksissä taikka hänen työtä varten toimittamassaan
materiaalissa on ilmeisiä virheellisyyksiä tai puutteellisuuksia, jotka Tekijä ammattitaitonsa
perusteella havaitsee. Tekijän tulee tehdä edellä tarkoitettu ilmoitus niin varhaisessa vaiheessa
kuin se olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista.
13. TYÖSUORITUKSEN VIRHEVASTUU
13.1. Ensisijaisesti Tekijä ja toissijaisesti Myyjä vastaa siitä, että työ on toteutettu sovitun mukaisesti
noudattaen alan hyvää työtapaa (toteutusvastuu). Työ tehdään ammattitaitoisesti ja huolellisesti
ottaen huomioon Asiakkaan edut.
13.2. Ensisijaisesti Tekijä ja toissijaisesti Myyjä vastaa suorituksessaan Tilauksen mukaisen työn
luovutusajankohtana olleesta virheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta luovutusajankohdan jälkeen.
13.3. Jos jälkikäteen tehtävä viimeistely, säätö tai vaihto on tyypillistä kysymyksessä olevan kaltaisille
työsuorituksille, tällaisesta seikasta aiheutuva puutteellisuus ei ole suorituksen virhe.
13.4. Asiakkaalla on oikeus siten kuin kuluttajansuojalain 8 luvun 34 ja 35 §:ssä on säädetty kohdistaa
työn ja sen tuloksen virheellisyyteen perustuva vaatimuksensa myös elinkeinonharjoittajaan,
joka on Myyjän kanssa tekemänsä sopimuksen nojalla osallistunut työn suorittamiseen (Tekijä)
tai on myynyt Myyjälle työhön käytetyn materiaalin taikka on aikaisemmassa myyntiportaassa
luovuttanut edellä tarkoitetun materiaalin jälleenmyytäväksi. Oikeus vaatimusten esittämiseen
on vain, jos virhe on ollut tällaisen elinkeinonharjoittajan työssä tai hänen luovuttamassaan
materiaalissa.
13.5. Myyjän/Tekijän vastuulla olevia virheitä eivät koskaan ole:
a) virheet, jotka syntyvät Tilauksen vastaisissa tai epäasiallisissa käyttöolosuhteissa;
b) virheet, jotka johtuvat Ostajan antamista virheellisistä, epäselvistä tai puutteellisista
tiedoista;
c) virheet, jotka ovat aiheutuneet siirrosta, edelleenkuljetuksesta, purkamisesta,
muuttamisesta tai huolto-, korjaus- taikka muista töistä, jos niiden suorittajana on joku muu
kuin ko. Tekijä;
d) virheet, jotka ovat aiheutuneet huolimattomasta tai virheellisestä käytöstä, kuten
käyttöohjeiden vastaisesta käytöstä, virheellisestä tai käyttöohjeiden vastaisesta
asentamisesta tai sijoittamisesta käyttöpaikalle tai yhdistämisestä muuhun kuin Myyjän
yhteensopivaksi kirjallisesti vahvistamaan muuhun tuotteeseen;
e) virheet, jotka ovat aiheutuneet Myyjästä tai Tekijästä riippumattomien tekijöiden tai
olosuhteiden seurauksena. Tällaisia ovat muun muassa sähköverkon jännitevaihtelut tai
sähkökatkot, ilmastointihäiriöt, onnettomuudet, tulipalot, vesivahingot, ukkonen, tulipalo,
ilkivalta tai muut vastaavat tilanteet;
f) virheet, jotka ovat aiheutuneet normaalista kulumisesta; tai
g) virheet, jotka ovat aiheutuneet Ostajan tai kolmansien osapuolten tekemien, toimintaan tai
käyttöön joko suoraan tai välillisesti vaikuttavien toimenpiteiden seurauksena.
13.6. Jos virhe ei ole Myyjän/Tekijän vastuulla, Myyjällä/Tekijällä on oikeus veloittaa virheen
paikallistamisesta ja korjauksesta hinnastonsa mukaisesti ja niihin liittyvistä kuljetus-, matka- ja
muista kuluista todellisten kustannusten mukaisesti.
14. VIRHEILMOITUS
14.1. Asiakkaan on ilmoitettava Myyjälle kirjallisesti virheestä kohtuullisen ajan, normaalisti
neljäntoista (14) päivän, kuluessa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt
havaita se. Virheen selvittämiseksi hyvässä yhteishengessä, Asiakkaan tulee toimittaa Myyjälle
esimerkiksi valokuvia tai muita todisteita havaitsemaansa virhettä koskien.
14.2. Asiakas saa kuitenkin edellisen kohdan estämättä vedota virheeseen, jos
a) Myyjä tai Tekijä on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja
arvottomasti;
b) työn tulos ei ominaisuuksiltaan vastaa terveyden tai omaisuuden suojelemiseksi
annetuissa säännöksissä tai määräyksissä asetettuja vaatimuksia; tai
c) työn tulos on muuten terveydelle tai omaisuudelle vaarallinen.
14.3. Jos tilaaja haluaa vedota kohdassa 13.4 tarkoitettuun muun elinkeinonharjoittajan kuin Myyjän
virhevastuuseen, hänen on ilmoitettava tälle virheestä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän
havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se ja hänellä oli käytettävissään tarvittavat tiedot
elinkeinonharjoittajasta. Erillistä ilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, jos elinkeinonharjoittaja
on saanut muutoin tietää Asiakkaan Myyjälle tekemästä virheilmoituksesta tai jos
elinkeinonharjoittaja on menetellyt kohdassa 14.1 tarkoitetulla tavalla.
15. VIRHEEN SEURAAMUKSET
Maksusta pidättyminen
15.1. Asiakkaalla on virheen perusteella oikeus pidättyä hinnan tai sen osan maksamisesta.
Pidätettävä summa ei kuitenkaan saa selvästi ylittää sitä, mitä Asiakas voisi vaatia virheen
perusteella Myyjältä.
Oikaisu
15.2. Asiakkaalla on oikeus vaatia, että Myyjä/Tekijä korjaa virheen tai uusii virheellisen suorituksen
ilman Asiakkaalle aiheutuvia lisäkustannuksia.
15.3. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siitä aiheutuisi hänelle tai Tekijälle
kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Virheen perusteella tulevat tällöin
sovellettaviksi hinnanalennusta (kohdat 15.5 ja 15.6), sopimuksen purkamista virheen
perusteella (kohdat 15.7, 15.8 ja 15.9) ja/tai vahingonkorvausta (kohta 17) koskevat määräykset
niissä mainituin edellytyksin.
15.4. Myyjällä on oikeus virheen oikaisuun omalla kustannuksellaan, jos hän Asiakkaan ilmoitettua
virheestä tarjoutuu viipymättä tekemään sen. Asiakkaan on annettava Tekijälle mahdollisuus
tulla korjaamaan Tekijän työsuorituksessa havaittu virhe. Asiakas saa kieltäytyä virheen
oikaisusta, jos hänellä on siihen painava syy. Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut
tilaisuutta virheen oikaisuun, jos Asiakas on korjauttanut virheen, eikä olosuhteet huomioon
ottaen voida kohtuudella edellyttää, että Asiakas olisi jäänyt odottamaan oikaisua Myyjän
puolelta.
Hinnanalennus
15.5. Asiakkaalla on oikeus saada hinnan alennusta, jos
a) virheen korjaaminen tai uusi suoritus ei tule kysymykseen;
b) Myyjä ei ole oikaissut suoritustaan kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun Asiakas on
ilmoittanut virheestä Myyjälle;
c) Myyjä ei yrityksestään huolimatta ole saanut virhettä oikaistuksi eikä virhe johda sopimuksen
purkamiseen.
15.6. Hinnanalennuksen tulee määrältään vastata virheestä aiheutuvaa suorituksen arvon
alentumista.
Sopimuksen purkaminen virheen perusteella
15.7. Asiakkaalla on oikeus purkaa Tilaus kohdassa 15.5 mainituissa tilanteissa, jos muuta
seuraamusta ei voida pitää hänen kannaltaan kohtuullisena.
15.8. Purkamisen seurauksena kumpikin Osapuoli on velvollinen palauttamaan toiselle osapuolelle
Tilaussopimuksen täyttämiseksi tekemät suoritukset.
15.9. Jos Myyjän suoritusta ei ole mahdollista ilman olennaista haittaa palauttaa, Asiakkaan on
maksettava siitä korvaus, joka vastaa sen arvoa hänelle.
Sopimuksen purkaminen ennakoidun virheen perusteella
15.10. Jos on painavia syitä olettaa, että Myyjän suoritus tulee olemaan olennaisella tavalla
virheellinen, Asiakkaalla on oikeus purkaa Tilaus siltä osin kuin työ on vielä suorittamatta.
16. TILAUKSEN PERUUTTAMINEN
16.1. Tilaajalla on oikeus kuluttajansuojalain 6 luvun 14 § nojalla peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä
Myyjälle neljäntoista (14) päivän peruuttamisaikana. Neljäntoista (14) päivän peruuttamisaika
lasketaan sitovan Tilauksen eli sopimuksen tekemisestä.
16.2. Tilaajalla ei ole edellä 16.1 kohdan mukaista peruuttamisoikeutta
a) Mikäli Tilaaja on nimenomaisesti pyytänyt tilaukseen liittyvien palveluiden suorittamista
ennen kuin 14 päivän peruttamisaika on kulunut ja työt on kokonaisuudessaan suoritettu
ennen peruuttamisajan päättymistä. Mikäli Tilauksen mukaisia töitä ei olisi kokonaan
suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä, Tilaajan on tällöin peruuttaessaan
maksettava peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä sopimuksen täyttämiseksi
tehdystä suorituksesta Myyjälle kohtuullinen korvaus. Kohtuullisena korvauksena pidetään
suoritettujen työtuntien hinnoittelun mukaista korvausta. Mikäli Tilaus peruutetaan ennen
työkohteeseen matkustamista, kohtuullisena korvauksena pidetään yhden (1) tunnin
korvausta, jos muuta ei näytetä.
b) Tilaus koskee kiireellistä korjaus- tai huoltotyötä paikassa, jonne Tekijä saapuu Asiakkaan
nimenomaisesta pyynnöstä.
16.3. Tilauksen peruuttaminen tapahtuu joko peruuttamisilmoituksella Myyjän verkkosivuston kautta,
sähköpostilla tai peruuttamislomakkeella. Peruuttamislomake ja -ohje löytyvät www.foxdo.fi –
verkkosivustolta.
16.4. Tilauksen liitännäinen luottosopimus peruuntuu ilman erillisiä toimenpiteitä.
16.5. Myyjällä on oikeus ilman korvausvelvollisuutta purkaa Tilaus ennen sovitun työn toteuttamisajan
täyttymistä, mikäli palvelun toteuttaminen ei sovellu kyseiseen kohteeseen esimerkiksi
rakennusteknisistä syistä.
17. VAHINGONKORVAUS
17.1. Asiakkaalla on oikeus saada korvaus ensisijaisesti Tekijältä ja toissijaisesti Myyjältä työn
hänelle aiheuttamista välittömästi vahingoista.
17.2. Asiakkaalla on oikeus saada aiheutuneet välilliset vahingot ensisijaisesti Tekijältä ja
toissijaisesti Myyjältä vain, jos vahinko on aiheutunut huolimattomuudesta Tekijän tai Myyjän
puolella.
17.3. Asiakkaalla ei kuitenkaan ole oikeutta vahingonkorvaukseen, jos vahinko johtuu sellaisesta
Tekijän tai hänen työsuorituksensa tai materiaalihankinnoissa käyttämänsä tahon
vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olleesta esteestä, jota Tekijän ja edellä tarkoitetun muun
tahon ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka
seurauksia he eivät myöskään kohtuudella olisi voineet välttää eivätkä voittaa.
Tekijän tai Myyjän on viipymättä ilmoitettava tällaisesta esteestä ja sen vaikutuksesta
sopimuksen täyttämismahdollisuuteen kirjallisesti Asiakkaalle, jotta hän voisi vedota siihen
perusteena korvausvelvollisuudesta vapautumiselle.
18. YLIVOIMAINEN ESTE
18.1. Asiakas, Myyjä ja Tekijä vapautuvat sopimuksen mukaisista velvoitteistaan siksi ajaksi ja siinä
laajuudessa, kun sopimusvelvoitteiden täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta esteestä.
Vapauttamisperusteeksi katsotaan sellainen Tilaussopimuksen täyttämisen estävä ja
Tilaussopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma,
joka on Myyjästä, Tekijästä ja Asiakkaasta riippumaton ja jonka vaikutuksia ei olisi voitu
kohtuudella välttää tai voittaa.
19. VASTUUNRAJOITUS
19.1. Myyjä ei takaa, että FoxDo-järjestelmä olisi käytettävissä kaikilla laitteilla ja ohjelmilla. Tilaaja
pyrkii pitämään FoxDo-järjestelmän Asiakkaan ja Tekijän käytössä jatkuvasti ja häiriöttä.
Myyjällä on oikeus keskeyttää Järjestelmän tarjoaminen esimerkiksi muutoksen, uudistuksen
tai siihen liittyvän teknisen syyn vuoksi tai tietoliikenneverkon kunnostus-, asennus- tai
huoltotyön tai muun minkä tahansa syyn vuoksi. FoxDo-järjestelmä toimitetaan ”sellaisena kuin
se on”. Myyjä ei anna mitään suoranaisia tai välillisiä takeita FoxDo-järjestelmän toiminnasta tai
ominaisuuksista taikka toimivuudesta käyttökatkoitta ja/tai virheettömästi. Myyjä ei vastaa
missään olosuhteissa FoxDo-järjestelmästä johtuvasta välittömästä tai välillisestä vahingosta,
mukaan lukien viivästys, käyttämättä jääneestä palvelusta aiheutunut vahinko, tulojen tai tiedon
menetys taikka muu taloudellinen menetys, tietoturvallisuusriskit, kuten virukset, tietovarkaudet.
19.2. Myyjällä ei ole muuta vastuuta suoritetun palvelun virheistä, vioista tai ongelmista, kuin mitä on
sovittu näissä Sopimusehdoissa. Myyjän vahingonkorvausvastuu palveluiden virheistä rajoittuu
Ostajan ko. palvelusta suorittamaan hintaan.
20. SOVELLETTAVA LAKI JA RIITOJEN RATKAISUMENETTELY
20.1. Palveluun ja näihin sopimusehtoihin sovelletaan Suomen lakia, pois lukien lainvalintaa koskevat
säännökset.
20.2. Tilaussopimuksesta ja sen mukaisen Tilauksen suorittamisesta aiheutuvat riitaisuudet pyritään
ratkaisemaan ensisijaisesti Asiakkaan sekä Myyjän ja/tai Tekijän välisin neuvotteluin.
20.3. Jos riitaisuutta ei saada Asiakkaan sekä Myyjän ja/tai Tekijän välisin neuvotteluin ratkaistua,
riitaisuus voidaan saattaa Asiakkaan kotipaikan käräjäoikeuden ratkaistavaksi tai Asiakkaan
suostumuksella Myyjän kotipaikan käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Asiakas voi vaihtoehtoisesti
saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian
viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, Asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien
kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Jos riitaisuutta ei saada elinkeinonharjoittajana toimivan Asiakkaan sekä Myyjän ja/tai Tekijän
välisin neuvotteluin ratkaistua, riitaisuus voidaan saattaa Myyjän kotipaikan käräjäoikeuden
ratkaistavaksi ensimmäisenä oikeusasteena.