Siirry sisältöön
 info@foxdo.fi | ma-pe 10.00–13.00 puh. 010 508 4970

FOXDO OY:N YLEISET SOPIMUSEHDOT

1. Määritelmät

1.1. Näissä Sopimusehdoissa:

a) ”Asiakkaalla” tarkoitetaan kuluttaja-asiakasta tai elinkeinonharjoittajana toimivaa asiakasta
palvelun ostajana. Jäljempänä olevat ehdot soveltuvat elinkeinonharjoittajana toimivaa 
asiakkaaseen lukuun ottamatta kohtaa 16 (tilauksen peruuttaminen), ellei toisin ole 
nimenomaisesti todettu.

b) ”Myyjällä” tarkoitetaan FoxDo Oy:tä, Y-tunnus 2956854-8, toimiala työnvälitystoiminta, osoite 
Öljytie 154, 04130 Sipoo.

c) ”Osapuolella” tai ”Osapuolilla” tarkoitetaan Myyjää ja Asiakasta yksin tai yhdessä.

d) ”Tekijällä” tarkoitetaan Myyjän alihankkijana toimivaa Tilauksen toteuttajaa.

e) ”Tilauksella” tarkoitetaan Asiakkaan tilaaman työtilauksen mukaisen palvelun sisältöä 
mahdollisin Myyjän kautta tilatuin materiaalein, minkä sisällön Myyjä tai Tekijä myyjän lukuun
on kirjallisesti vahvistanut.

f) ”FoxDo-järjestelmällä” tarkoitetaan internetin välityksellä toimivaa digitaalista palvelua, jonka 
kautta Asiakas, Myyjä ja Tekijä käsittelevät yksittäisiä Tilauksia.

2. SOVELTAMISALA

2.1. Näitä sopimusehtoja sovelletaan Myyjän ja Asiakkaan välisiin rakennus- ja korjauspalveluiden 
ja muiden FoxDo Oy:n tarjoamien kodin ylläpitoon liittyvien palveluiden Tilauksiin, jollei 
Osapuolten kesken ole kirjallisesti sovittu toisin. 

2.2. Jos Ostaja on esittänyt työtilauksessaan jonkin ehdon, joka on ristiriidassa Myyjän 
sopimusehtojen kanssa, Myyjän sopimusehtoja noudatetaan ensisijaisesti, vaikka Myyjä ei 
olisikaan tehnyt muistutusta tällaista ehtoa vastaan.

2.3. Tilaus ja sen liitteet ovat etusijalla verrattuna muihin epäyhteneviin ja ristiriidassa oleviin Ostajan 
työtilauksiin, vahvistuksiin, lomakkeisiin tai dokumenttien ehtoihin.

3. SOPIMUS

3.1. Asiakas valitsee FoxDo-järjestelmästä haluamiensa töiden päätekijän, ”Tekijä”, jolle Myyjä 
välittää Asiakkaan työtilauksen. Sitova Tilaus ja siten sitova sopimus syntyy, kun Myyjän 
puolesta Tekijä hyväksyy Asiakkaan työtilauksen FoxDo-järjestelmässä. Hyväksymisen jälkeen 
Myyjä lähettää Asiakkaalle sähköisesti kirjallisen vahvistuksen sitovasta Tilauksesta.

3.2. Mikäli Asiakkaan valitsema Tekijä ei voi hyväksyä Asiakkaan tekemää työtilausta, voi Myyjä 
siirtää tilauksen toiselle Tekijälle. Myyjän tulee tällöin ilmoittaa siirrosta Asiakkaalle ja 
Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä tarjotusta Tekijästä.

3.3. Muutokset, poikkeukset ja lisäykset Tilaukseen, mitkä vaikuttaisivat hinnan määräytymisen 
perusteisiin, ovat voimassa vain, mikäli niistä on sovittu Myyjän ja Asiakkaan kesken kirjallisesti.

3.4. Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää Tilausta kolmannelle osapuolelle ilman Myyjän etukäteen 
antamaa kirjallista suostumusta. 

3.5. Myyjällä on oikeus ilman eri suostumusta siirtää FoxDo-järjestelmän ylläpito, Tilauksen tuomat 
oikeudet ja velvollisuudet tai niiden osa kolmannelle osapuolelle. 

3.6. Myyjällä on oikeus tarkastaa Asiakkaan luottotiedot ennen Tilauksen vahvistamista ja olla 
hyväksymättä asiakkaan Tilausta. 

3.7. Tilauksen mukainen työsuoritus on sidottu Asiakkaalle suoritettuun työtuntimäärään, ei työn 
valmistumiseen, joten palvelun sisältöä ei sovita suoritettavaksi valmiiksi urakkatyönä.

4. MYYJÄN VELVOLLISUUDET

4.1. Tekijä suorittaa Myyjän lukuun Tilauksessa sovittua hinnoittelua vastaan Tilauksessa sovittua 
työtä. Suoritettu työtuntimäärä laskutetaan tuntilaskutusperusteisesti. 

4.2. Tekijä vahvistaa tarkan aloitusajankohdan puhelimitse tai olemalla muulla tavalla yhteydessä 
esimerkiksi tekstiviestitse, sähköpostitse tai FoxDo-järjestelmän kautta ennen rakennus-, 
korjaus- tai asennustyön tai muun sovitun palvelun aloitusta.

4.3. Mikäli Asiakas valitsee Tilauksen suorittamisessa käytettäväksi Asiakkaan työvälineitä, Myyjä 
ei vastaa työvälineiden vakuuttamisesta, vahingoittumisesta tai muistakaan vahingoista, ellei 
vahinko ole aiheutunut Tekijän törkeästä huolimattomuudesta. Asiakas vastaa itse omista 
työvälineistään.

4.4. Tekijä kirjaa FoxDo-järjestelmään, kun Tilauksen mukainen työ on suoritettu.

4.5. Myyjä tai Tekijä voi kieltäytyä käyttämästä Ostajan itse hankkimia osia, varaosia tai 
materiaaleja, mikäli se katsoo niiden olevan viallisia tai muutos-, huolto-, tai korjaus- taikka
muuhun suunniteltuun tarkoitukseen soveltumattomia.

5. ASIAKKAAN VELVOLLISUUDET

5.1. Asiakkaan tulee tehdä työtilaukset kirjallisesti Myyjän FoxDo-tilausjärjestelmää käyttäen sitovan 
Tilauksen tekemiseksi. Asiakkaan tulee sopia Tilauksen lopullinen sisältö Tekijän kanssa ja 
antaa tarvittavat ohjeistukset Tekijälle ennen työn aloittamista. 

5.2. Asiakkaan velvollisuutena on suorittaa Tilauksen hinta jäljempänä kohdassa 7 sovitun 
mukaisesti.

5.3. Mikäli Tilauksen suorittamiseen tarvitaan esimerkiksi vettä tai sähköä, Asiakas vastaa veden ja 
sähkön saatavuudesta ja siitä aiheutuvista kuluista. Vastaavasti mikäli Tilauksen suorittamiseen 
tarvitaan materiaalia tai vuokrattavia työkoneita, telineitä, henkilönostimia tai muita vastaavia 
koneita, Asiakas vastaa niistä aiheutuvista kuluista. Asiakas voi hankkia tarvittavat materiaalit 
tai vuokrattavat koneet itse tai tilata ne Myyjän kautta. Myyjä ei vastaa siitä, että tarvittavaa 
materiaalia tai vuokrattavaa konetta on saatavilla Myyjän käyttämillä materiaalintoimittajilla tai 
vuokraajilla Tilauksen suorittamisen aikana. Asiakkaan tulee osoittaa Tekijälle tarpeelliset tilat 
mahdollisten materiaalien, työkoneiden ja työvälineiden säilyttämistä varten. 

5.4. Asiakas vastaa maksuttoman pysäköintimahdollisuuden järjestämisestä Tekijälle. Mikäli 
maksutonta pysäköintiä ei ole mahdollista järjestää, on Myyjällä oikeus veloittaa Tekijän 
toteutuneet pysäköintikulut täysimääräisesti Asiakkaalta Tekijän toimittamia tositteita vastaan.

5.5. Asiakas vastaa esteettömästä kulusta työntekoalueilla ja Tekijälle osoitetuissa varasto- ym. 
tiloissa. Asiakas vastaa toimittamiensa suunnitelmien ja asiakirjojen sekä niiden perusteena 
olevien tietojen ja mittojen oikeellisuudesta. Tekijällä on oikeus dokumentoida työn eri vaiheita 
esimerkiksi valokuvaamalla. Asiakkaan antamalla luvalla (esim. sähköposti tai tekstiviesti) 
Myyjällä ja Tekijällä on oikeus käyttää kuvia referensseinä. Tekijä ei vastaa valittavien maalien 
värisävyistä.

5.6. Asiakas vastaa lakien, asetusten ja viranomaisten asettamista velvoitteista esimerkiksi 
rakennustyömaata koskien, kuten työturvallisuuslain velvoitteista. Näin ollen 
elinkeinonharjoittajana toimivat Asiakkaat vastaavat myös esimerkiksi tilajaavastuulain 
asettamista velvoitteista. Asiakas toimii pääurakoitsijana ja rakennushanketta valvovana ja 
johtavana henkilönä. Työturvallisuuslaki velvoittaa Asiakasta erityisesti, jos Asiakas teettää 
rakennustyötä yhteisellä työmaalla, jolla samanaikaisesti tai peräkkäin toimii useampi kuin yksi 
korvausta vastaan työskentelevä Tekijä tai muu itsenäinen työnsuorittaja. Asiakkaan tulee antaa 
Tekijälle tarpeelliset tiedot ja ohjeet työhön kohdistuvista työkohteen vaara- ja haittatekijöistä 
sekä turvallisuuteen liittyvistä toimintaohjeista. Asiakkaan tulee huolehtia siitä, että työmaalla 
työskenteleville eikä muillekaan työn vaikutuspiirissä oleville henkilöille aiheudu vaaraa. 
Asiakkaan tulee myös huolehtia siitä, että Tekijä voi suorittaa työt esteettömästi ja työn 
suorittamisen vaatimissa olosuhteissa, joihin Asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa.

6. FOXDO-JÄRJESTELMÄN TUNNUKSET

6.1. Asiakas saa Tilauksella itselleen tunnukset, joita hän on velvollinen säilyttämään huolella. 
Tunnusten kadotessa tai joutuessa vääriin käsiin, Asiakas on velvollinen ilmoittamaan asiasta 
viivytyksettä Myyjälle, jolloin vanhat tunnukset poistetaan käytöstä. 

6.2. Asiakas voi kirjautua tunnuksillaan Myyjän palveluun ja tarkastaa ja muuttaa siellä omia 
henkilötietojaan. Asiakkaan tulee pitää yhteystietonsa ajan tasalla.

6.3. Myyjä säilyttää henkilötiedot lain määrittelemällä tavalla. Tarkempi kuvaus henkilötietojen 
säilytyksestä ja käyttötarkoituksesta ilmenee Myyjän verkkosivuilta (www.foxdo.fi) löytyvästä
tietosuojaselosteesta.

7. TYÖTILAUKSEN HINTA JA LASKUTUS

7.1. Asiakas tilaa Myyjältä työtunteja tilaushetkellä voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

7.2. Minimissään laskutettava veloitus on vähintään yksi (1) työtunti kutakin työn suoritusvuorokautta 
kohti. Koko Tilauksen osalta minimiveloitus on (2) työtuntia sekä Tilauksen yhteydessä 
hyväksytty laskutuslisä.

7.3. Mikäli Asiakas tilaa materiaalit tai vuokrattavat koneet Myyjältä, Tekijä hankkii Asiakkaan 
hyväksymät materiaalit tai vuokrattavat koneet, jotka laskutetaan Asiakkaalta. Materiaaleiksi 
katsotaan myös esimerkiksi suojaukseen käytettävät materiaalit ja tarvikkeet. Myyjän kautta 
tilatut materiaalit laskutetaan niiden toimituksen jälkeen ja vuokratut koneet niiden vuokra-ajan 
päättymisen jälkeen. Tekijä Myyjän edustajana pyrkii arvioimaan työn materiaalitarpeen ja 
vuokrattavien koneiden vuokra-ajan mahdollisimman tarkasti. Materiaalit laskutetaan 
Asiakkaalta kokonaisuudessaan ja mahdollinen ylijäämä jää Asiakkaan omaisuudeksi. 
Asiakkaan pyynnöstä Tekijä kuitenkin vie ylijäämän mukanaan. Mahdolliset materiaalien tai 
vuokrattavien koneiden toimituskustannukset veloitetaan asiakkaalta. Materiaalien ja 
vuokrakoneiden noutamiseen käytetty aika on tuntiveloituksen alaista.

7.4. Kaiken maksuliikenteen tulee tapahtua Asiakkaan ja Myyjän välillä, eikä Asiakkaalla ole oikeutta 
suorittaa maksuja suoraan Tekijälle. Laskutus ja maksut tapahtuvat aina jälkikäteen ja 
asiakkaalla ei ole oikeutta suorittaa Tilausta tai maksua suoraan Tekijälle.

7.5. Hinnat sisältävät voimassa olevat välilliset verot ja maksut. Mikäli Asiakas on 
elinkeinonharjoittaja, Myyjä ei toimita arvonlisäverotonta laskua elinkeinoharjoittajana toimivalle 
Asiakkaalle, ellei käännetyn verovelvollisuuden edellytyksiä ole näytetty toteen ja asiasta ole 
erikseen Osapuolten kesken kirjallisesti sovittu.

7.6. Myyjä laskuttaa työtunnit Tilausta koskevan työn valmistuttua. Pitkäkestoisissa töissä Myyjällä 
on kuitenkin oikeus laskuttaa siihen saakka tehdyt työtunnit kahden (2) viikon välein. 

7.7. Maksuehto on neljätoista (14) vuorokautta.

7.8. Viivästyneelle maksulle tulee suorittaa viivästyskorkoa kulloinkin voimassaolevan korkolain 
mukaan eräpäivästä maksupäivään saakka. Myyjällä on oikeus myös keskeyttää palvelut 
Ostajalle Ostajan viivästyttyä maksussa maksuhuomautuksesta huolimatta.

7.9. Myyjällä on oikeus vaatia ennakkomaksua ehtona Tilauksen suorittamiselle tai sen jatkamiselle, 
mikäli on perusteltua aihetta epäillä Ostajan maksukykyisyyden heikentyneen tai että Ostaja 
laiminlyö Myyjän saatavan oikea-aikaisen maksamisen.

8. TYÖTILAUKSEN HINNAN MUUTOKSET

8.1. Myyjällä ja Tekijällä on oikeus korottaa sovittua tuntihintaa, materiaalien tai vuokrattavien 
koneiden hintaa välillisten verojen ja maksujen määrässä tapahtunutta korotusta vastaavasti.

8.2. Myyjällä on oikeus yksipuolisesti korottaa tuntihintaa, jos Myyjälle tai Tekijälle sopimuksen 
täyttämisestä aiheutuvat kustannukset kohoavat

a) sellaisesta valtiovallan lainsäädännöllisestä toimenpiteestä tai viranomaisen päätöksestä, 
jota Myyjän tai Tekijän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta 
tehtäessä;

b) työtä kohdanneen Myyjän tai Tekijän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevan esteen 
vuoksi, jos Myyjän tai Tekijän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen estettä huomioon 
sopimusta tehtäessä, eikä hän kohtuudella ole voinut välttää eikä poistaa esteen seurauksia;

c) Asiakkaan laiminlyötyä antamasta Myyjälle/Tekijälle ennen sopimuksen tekemistä tietoja, 
joilla hänen on täytynyt ymmärtää olevan merkitystä Myyjän/Tekijän suorituksen kannalta ja 
joita Myyjä/Tekijä ei olosuhteet ja ammattitaitonsa huomioon ottaen ole voinut kohtuudella 
muutoin saada tietoonsa.

8.3. Jos hinnankorotusperuste on kohdan 8.1 tai kohdan 8.2 ensimmäisen tai toisen alakohdan 
mukainen, Asiakkaan on Myyjän tiedustellessa ilmoitettava, hyväksyykö hän hinnan 
korottamisen. Myyjällä ja Tekijällä on oikeus keskeyttää työ kunnes Asiakas on ilmoittanut 
hyväksymisestään.

8.4. Jos aiheutuva hinnankorotus kohdassa 8.1 ja kohdan 8.2 ensimmäisessä ja toisessa 
alakohdassa tarkoitetuissa tapauksissa on merkittävä, Asiakkaalla on oikeus purkaa Tilaus. 
Purkamisoikeutta ei kuitenkaan ole, jos korotus johtuu siitä, että aiemmin verovapaa suoritus 
muuttuu veronalaiseksi. Asiakkaan on käytettävä oikeuttaan purkaa sopimus kohtuullisessa 
ajassa, normaalisti kymmenen (10) päivän kuluessa siitä, kun Myyjä on toimittanut Asiakkaalle
ilmoituksen hinnankorotuksesta ja sen enimmäismäärästä.

8.5. Jos Asiakas käyttää kohdassa 8.4 tarkoitettua oikeuttaan sopimuksen purkamiseen, Asiakas on 
velvollinen maksamaan tehtyä työtä ja materiaalia vastaavan osuuden hinnasta. Asiakkaan 
maksuvelvollisuus ei kuitenkaan käsitä vaadittua hinnankorotusta.

8.6. Myyjän on kohdissa 8.1 ja 8.2 tarkoitetuissa tapauksissa annettava Asiakkaalle hinnan 
muutosta koskeva erittely sen lopullisen määrän selvittyä.

8.7. Myyjän on ilmoitettava Asiakkaalle hinnan korottamisesta viipymättä sen jälkeen, kun hän sai 
tietää muutoksen perusteena olevasta seikasta ja sen vaikutuksesta Tilaukseen. 
Korotusoikeutta ei ole jo täytetyn työsuorituksen osalta. Myyjän on hinnan korottamista 
koskevan ilmoituksen yhteydessä ilmoitettava se enimmäismäärä, jolla hintaa korottava tekijä 
voi vaikuttaa vielä laskuttamatta olevaan osaan hinnasta. 

8.8. Asiakkaalla on oikeus määrältään vastaavan suuruiseen hinnan alennukseen, jos ennen 
Tilauksen suorittamista

a) työhön kohdistuvat välilliset verot tai maksut tai
b) valtiovallan lainsäädännöllisen toimenpiteen tai viranomaisen päätöksen perusteella 
Myyjälle sopimuksen täyttämisestä aiheutuvat kustannukset alentuvat sitovan Tilauksen
syntymisen jälkeen.

Oikeutta hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos Myyjä osoittaa ottaneensa em. seikan 
huomioon jo alun perin sovitussa hinnassa.

9. MYYJÄN TYÖKOHTEESEEN TOIMITTAMAA MATERIAALIA KOSKEVA OMISTUSOIKEUS

9.1. Myyjän toimittamat materiaalit, joita ei ole kiinnitetty, ovat Myyjän omaisuutta, kunnes 
materiaalikustannukset on kokonaisuudessaan maksettu. Materiaalit, jotka on kirjallisesti
eritelty ja joista Asiakas on suorittanut maksun, ovat kuitenkin aina Asiakkaan omaisuutta.

10. TYÖSUORITUSTA JA TYÖKOHDETTA KOSKEVA VAARANVASTUU JA TYÖKOHTEEN 
VAKUUTTAMINEN

10.1. Ensisijaisesti Tekijällä ja toissijaisesti Myyjällä on vaaranvastuu eli riski työsuorituksen ja hänen 
työkohteeseen toimittamiensa materiaalien tuhoutumisesta, vahingoittumisesta ja katoamisesta 
Asiakkaasta riippumattomasta syystä siihen asti, kun työ on luovutettu Asiakkaalle. 

10.2. Asiakkaalla on riski vahingosta, joka aiheutuu työn kohteena olevan rakennuksen tai muun 
omaisuuden tuhoutumisesta tai vahingoittumisesta työn aikana Tekijästä riippumattomasta 
syystä. 

10.3. Asiakas vastaa kohteen vakuuttamisesta. Asiakkaan vastuulla on myös ilmoittaa kohdetta 
koskevasta työstä vakuutuslaitokselle ennen sen sopimuksen mukaista aloittamista.

11. TYÖN TAKUU

11.1. Myyjä/Tekijä myöntää suorittamalleen työlle kahden (2) vuoden takuun, joka alkaa siitä, kun työ 
on kirjattu valmiiksi FoxDo-järjestelmään. Myyjän/Tekijän takuu ja vastuu koskee vain sellaista 
työtä, joihin Tekijä Tilauksessa tai muutoin kirjallisesti sovitulla tavalla suorittaa palvelun 
yhteydessä. 

11.2. Myyjän kautta hankituilla ja työssä käytetyillä osilla tai materiaaleilla voi lisäksi olla valmistajan 
ehtojen mukainen takuu. 

11.3. Takuu ja jäljessä oleva Myyjän/Tekijän virhevastuu ovat voimassa vain, jos Ostaja osoittaa 
säilyttäneensä ja käyttäneensä työn kohdetta ohjeiden mukaisesti ja on viipymättä ilmoittanut 
viasta Myyjälle/Tekijälle. Takuu ei koske kuluvia osia eikä takuu ole voimassa, jos korjaus-, 
rakentamis- tai muuta Tilauksen mukaista työtä suorittaa muu kuin ko. Tekijä.

11.4. Takuulla ei rajoiteta Asiakkaan oikeuksia, kuten esimerkiksi vaatimuksia virheen korjaamiseen

12. SUUNNITTELUVASTUU

12.1. Tilauksen mukaisen työn toteuttaminen perustuu Asiakkaan toimittamaan suunnitelmaan tai 
hänen antamaansa määräykseen, joten Asiakas vastaa työn teknisten ratkaisujen ja hänen 
siinä käytettäväksi vaatimiensa materiaalien kestävyydestä sekä niiden teknisestä, 
visuaalisesta (esim. maalien sävyt ja materiaalien ulkonäkö) ja toiminnallisesta 
tarkoituksenmukaisuudesta (suunnitteluvastuu). Myyjä tai Tekijä ei vastaa suunnittelusta.

12.2. Tekijän on kuitenkin ilmoitettava Asiakkaalle, jos Asiakkaan antamissa tiedoissa, 
suunnitelmissa, työtä koskevissa määräyksissä taikka hänen työtä varten toimittamassaan 
materiaalissa on ilmeisiä virheellisyyksiä tai puutteellisuuksia, jotka Tekijä ammattitaitonsa
perusteella havaitsee. Tekijän tulee tehdä edellä tarkoitettu ilmoitus niin varhaisessa vaiheessa 
kuin se olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista.

13. TYÖSUORITUKSEN VIRHEVASTUU

13.1. Ensisijaisesti Tekijä ja toissijaisesti Myyjä vastaa siitä, että työ on toteutettu sovitun mukaisesti 
noudattaen alan hyvää työtapaa (toteutusvastuu). Työ tehdään ammattitaitoisesti ja huolellisesti 
ottaen huomioon Asiakkaan edut.

13.2. Ensisijaisesti Tekijä ja toissijaisesti Myyjä vastaa suorituksessaan Tilauksen mukaisen työn 
luovutusajankohtana olleesta virheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta luovutusajankohdan jälkeen. 

13.3. Jos jälkikäteen tehtävä viimeistely, säätö tai vaihto on tyypillistä kysymyksessä olevan kaltaisille 
työsuorituksille, tällaisesta seikasta aiheutuva puutteellisuus ei ole suorituksen virhe.

13.4. Asiakkaalla on oikeus siten kuin kuluttajansuojalain 8 luvun 34 ja 35 §:ssä on säädetty kohdistaa 
työn ja sen tuloksen virheellisyyteen perustuva vaatimuksensa myös elinkeinonharjoittajaan, 
joka on Myyjän kanssa tekemänsä sopimuksen nojalla osallistunut työn suorittamiseen (Tekijä) 
tai on myynyt Myyjälle työhön käytetyn materiaalin taikka on aikaisemmassa myyntiportaassa 
luovuttanut edellä tarkoitetun materiaalin jälleenmyytäväksi. Oikeus vaatimusten esittämiseen 
on vain, jos virhe on ollut tällaisen elinkeinonharjoittajan työssä tai hänen luovuttamassaan 
materiaalissa. 

13.5. Myyjän/Tekijän vastuulla olevia virheitä eivät koskaan ole:

a) virheet, jotka syntyvät Tilauksen vastaisissa tai epäasiallisissa käyttöolosuhteissa;

b) virheet, jotka johtuvat Ostajan antamista virheellisistä, epäselvistä tai puutteellisista 
tiedoista;

c) virheet, jotka ovat aiheutuneet siirrosta, edelleenkuljetuksesta, purkamisesta, 
muuttamisesta tai huolto-, korjaus- taikka muista töistä, jos niiden suorittajana on joku muu 
kuin ko. Tekijä;

d) virheet, jotka ovat aiheutuneet huolimattomasta tai virheellisestä käytöstä, kuten 
käyttöohjeiden vastaisesta käytöstä, virheellisestä tai käyttöohjeiden vastaisesta 
asentamisesta tai sijoittamisesta käyttöpaikalle tai yhdistämisestä muuhun kuin Myyjän 
yhteensopivaksi kirjallisesti vahvistamaan muuhun tuotteeseen;

e) virheet, jotka ovat aiheutuneet Myyjästä tai Tekijästä riippumattomien tekijöiden tai 
olosuhteiden seurauksena. Tällaisia ovat muun muassa sähköverkon jännitevaihtelut tai 
sähkökatkot, ilmastointihäiriöt, onnettomuudet, tulipalot, vesivahingot, ukkonen, tulipalo, 
ilkivalta tai muut vastaavat tilanteet;

f) virheet, jotka ovat aiheutuneet normaalista kulumisesta; tai

g) virheet, jotka ovat aiheutuneet Ostajan tai kolmansien osapuolten tekemien, toimintaan tai 
käyttöön joko suoraan tai välillisesti vaikuttavien toimenpiteiden seurauksena.

13.6. Jos virhe ei ole Myyjän/Tekijän vastuulla, Myyjällä/Tekijällä on oikeus veloittaa virheen 
paikallistamisesta ja korjauksesta hinnastonsa mukaisesti ja niihin liittyvistä kuljetus-, matka- ja 
muista kuluista todellisten kustannusten mukaisesti.

14. VIRHEILMOITUS

14.1. Asiakkaan on ilmoitettava Myyjälle kirjallisesti virheestä kohtuullisen ajan, normaalisti 
neljäntoista (14) päivän, kuluessa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt 
havaita se. Virheen selvittämiseksi hyvässä yhteishengessä, Asiakkaan tulee toimittaa Myyjälle 
esimerkiksi valokuvia tai muita todisteita havaitsemaansa virhettä koskien.

14.2. Asiakas saa kuitenkin edellisen kohdan estämättä vedota virheeseen, jos 

a) Myyjä tai Tekijä on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja 
arvottomasti;

b) työn tulos ei ominaisuuksiltaan vastaa terveyden tai omaisuuden suojelemiseksi 
annetuissa säännöksissä tai määräyksissä asetettuja vaatimuksia; tai

c) työn tulos on muuten terveydelle tai omaisuudelle vaarallinen. 

14.3. Jos tilaaja haluaa vedota kohdassa 13.4 tarkoitettuun muun elinkeinonharjoittajan kuin Myyjän 
virhevastuuseen, hänen on ilmoitettava tälle virheestä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän 
havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se ja hänellä oli käytettävissään tarvittavat tiedot 
elinkeinonharjoittajasta. Erillistä ilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, jos elinkeinonharjoittaja 
on saanut muutoin tietää Asiakkaan Myyjälle tekemästä virheilmoituksesta tai jos 
elinkeinonharjoittaja on menetellyt kohdassa 14.1 tarkoitetulla tavalla.

15. VIRHEEN SEURAAMUKSET 

Maksusta pidättyminen 

15.1. Asiakkaalla on virheen perusteella oikeus pidättyä hinnan tai sen osan maksamisesta. 
Pidätettävä summa ei kuitenkaan saa selvästi ylittää sitä, mitä Asiakas voisi vaatia virheen 
perusteella Myyjältä.

Oikaisu

15.2. Asiakkaalla on oikeus vaatia, että Myyjä/Tekijä korjaa virheen tai uusii virheellisen suorituksen 
ilman Asiakkaalle aiheutuvia lisäkustannuksia. 

15.3. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siitä aiheutuisi hänelle tai Tekijälle 
kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Virheen perusteella tulevat tällöin 
sovellettaviksi hinnanalennusta (kohdat 15.5 ja 15.6), sopimuksen purkamista virheen 
perusteella (kohdat 15.7, 15.8 ja 15.9) ja/tai vahingonkorvausta (kohta 17) koskevat määräykset 
niissä mainituin edellytyksin. 

15.4. Myyjällä on oikeus virheen oikaisuun omalla kustannuksellaan, jos hän Asiakkaan ilmoitettua 
virheestä tarjoutuu viipymättä tekemään sen. Asiakkaan on annettava Tekijälle mahdollisuus 
tulla korjaamaan Tekijän työsuorituksessa havaittu virhe. Asiakas saa kieltäytyä virheen 
oikaisusta, jos hänellä on siihen painava syy. Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut 
tilaisuutta virheen oikaisuun, jos Asiakas on korjauttanut virheen, eikä olosuhteet huomioon 
ottaen voida kohtuudella edellyttää, että Asiakas olisi jäänyt odottamaan oikaisua Myyjän 
puolelta.

Hinnanalennus 

15.5. Asiakkaalla on oikeus saada hinnan alennusta, jos 

a) virheen korjaaminen tai uusi suoritus ei tule kysymykseen;

b) Myyjä ei ole oikaissut suoritustaan kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun Asiakas on 
ilmoittanut virheestä Myyjälle;

c) Myyjä ei yrityksestään huolimatta ole saanut virhettä oikaistuksi eikä virhe johda sopimuksen 
purkamiseen. 

15.6. Hinnanalennuksen tulee määrältään vastata virheestä aiheutuvaa suorituksen arvon 
alentumista. 

Sopimuksen purkaminen virheen perusteella 

15.7. Asiakkaalla on oikeus purkaa Tilaus kohdassa 15.5 mainituissa tilanteissa, jos muuta 
seuraamusta ei voida pitää hänen kannaltaan kohtuullisena. 

15.8. Purkamisen seurauksena kumpikin Osapuoli on velvollinen palauttamaan toiselle osapuolelle 
Tilaussopimuksen täyttämiseksi tekemät suoritukset. 

15.9. Jos Myyjän suoritusta ei ole mahdollista ilman olennaista haittaa palauttaa, Asiakkaan on 
maksettava siitä korvaus, joka vastaa sen arvoa hänelle. 

Sopimuksen purkaminen ennakoidun virheen perusteella 

15.10. Jos on painavia syitä olettaa, että Myyjän suoritus tulee olemaan olennaisella tavalla 
virheellinen, Asiakkaalla on oikeus purkaa Tilaus siltä osin kuin työ on vielä suorittamatta. 

16. TILAUKSEN PERUUTTAMINEN

16.1. Tilaajalla on oikeus kuluttajansuojalain 6 luvun 14 § nojalla peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä 
Myyjälle neljäntoista (14) päivän peruuttamisaikana. Neljäntoista (14) päivän peruuttamisaika 
lasketaan sitovan Tilauksen eli sopimuksen tekemisestä. 

16.2. Tilaajalla ei ole edellä 16.1 kohdan mukaista peruuttamisoikeutta

a) Mikäli Tilaaja on nimenomaisesti pyytänyt tilaukseen liittyvien palveluiden suorittamista 
ennen kuin 14 päivän peruttamisaika on kulunut ja työt on kokonaisuudessaan suoritettu 
ennen peruuttamisajan päättymistä. Mikäli Tilauksen mukaisia töitä ei olisi kokonaan 
suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä, Tilaajan on tällöin peruuttaessaan 
maksettava peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä sopimuksen täyttämiseksi 
tehdystä suorituksesta Myyjälle kohtuullinen korvaus. Kohtuullisena korvauksena pidetään 
suoritettujen työtuntien hinnoittelun mukaista korvausta. Mikäli Tilaus peruutetaan ennen 
työkohteeseen matkustamista, kohtuullisena korvauksena pidetään yhden (1) tunnin 
korvausta, jos muuta ei näytetä. 

b) Tilaus koskee kiireellistä korjaus- tai huoltotyötä paikassa, jonne Tekijä saapuu Asiakkaan 
nimenomaisesta pyynnöstä.

16.3. Tilauksen peruuttaminen tapahtuu joko peruuttamisilmoituksella Myyjän verkkosivuston kautta, 
sähköpostilla tai peruuttamislomakkeella. Peruuttamislomake ja -ohje löytyvät www.foxdo.fi –
verkkosivustolta. 

16.4. Tilauksen liitännäinen luottosopimus peruuntuu ilman erillisiä toimenpiteitä.

16.5. Myyjällä on oikeus ilman korvausvelvollisuutta purkaa Tilaus ennen sovitun työn toteuttamisajan
täyttymistä, mikäli palvelun toteuttaminen ei sovellu kyseiseen kohteeseen esimerkiksi 
rakennusteknisistä syistä.

17. VAHINGONKORVAUS

17.1. Asiakkaalla on oikeus saada korvaus ensisijaisesti Tekijältä ja toissijaisesti Myyjältä työn 
hänelle aiheuttamista välittömästi vahingoista. 

17.2. Asiakkaalla on oikeus saada aiheutuneet välilliset vahingot ensisijaisesti Tekijältä ja 
toissijaisesti Myyjältä vain, jos vahinko on aiheutunut huolimattomuudesta Tekijän tai Myyjän
puolella. 

17.3. Asiakkaalla ei kuitenkaan ole oikeutta vahingonkorvaukseen, jos vahinko johtuu sellaisesta 
Tekijän tai hänen työsuorituksensa tai materiaalihankinnoissa käyttämänsä tahon 
vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olleesta esteestä, jota Tekijän ja edellä tarkoitetun muun 
tahon ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka 
seurauksia he eivät myöskään kohtuudella olisi voineet välttää eivätkä voittaa. 
Tekijän tai Myyjän on viipymättä ilmoitettava tällaisesta esteestä ja sen vaikutuksesta 
sopimuksen täyttämismahdollisuuteen kirjallisesti Asiakkaalle, jotta hän voisi vedota siihen 
perusteena korvausvelvollisuudesta vapautumiselle.

18. YLIVOIMAINEN ESTE

18.1. Asiakas, Myyjä ja Tekijä vapautuvat sopimuksen mukaisista velvoitteistaan siksi ajaksi ja siinä 
laajuudessa, kun sopimusvelvoitteiden täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta esteestä. 
Vapauttamisperusteeksi katsotaan sellainen Tilaussopimuksen täyttämisen estävä ja 
Tilaussopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, 
joka on Myyjästä, Tekijästä ja Asiakkaasta riippumaton ja jonka vaikutuksia ei olisi voitu 
kohtuudella välttää tai voittaa. 

19. VASTUUNRAJOITUS

19.1. Myyjä ei takaa, että FoxDo-järjestelmä olisi käytettävissä kaikilla laitteilla ja ohjelmilla. Tilaaja 
pyrkii pitämään FoxDo-järjestelmän Asiakkaan ja Tekijän käytössä jatkuvasti ja häiriöttä. 
Myyjällä on oikeus keskeyttää Järjestelmän tarjoaminen esimerkiksi muutoksen, uudistuksen 
tai siihen liittyvän teknisen syyn vuoksi tai tietoliikenneverkon kunnostus-, asennus- tai 
huoltotyön tai muun minkä tahansa syyn vuoksi. FoxDo-järjestelmä toimitetaan ”sellaisena kuin 
se on”. Myyjä ei anna mitään suoranaisia tai välillisiä takeita FoxDo-järjestelmän toiminnasta tai 
ominaisuuksista taikka toimivuudesta käyttökatkoitta ja/tai virheettömästi. Myyjä ei vastaa 
missään olosuhteissa FoxDo-järjestelmästä johtuvasta välittömästä tai välillisestä vahingosta, 
mukaan lukien viivästys, käyttämättä jääneestä palvelusta aiheutunut vahinko, tulojen tai tiedon 
menetys taikka muu taloudellinen menetys, tietoturvallisuusriskit, kuten virukset, tietovarkaudet.

19.2. Myyjällä ei ole muuta vastuuta suoritetun palvelun virheistä, vioista tai ongelmista, kuin mitä on 
sovittu näissä Sopimusehdoissa. Myyjän vahingonkorvausvastuu palveluiden virheistä rajoittuu 
Ostajan ko. palvelusta suorittamaan hintaan. 

20. SOVELLETTAVA LAKI JA RIITOJEN RATKAISUMENETTELY

20.1. Palveluun ja näihin sopimusehtoihin sovelletaan Suomen lakia, pois lukien lainvalintaa koskevat 
säännökset. 

20.2. Tilaussopimuksesta ja sen mukaisen Tilauksen suorittamisesta aiheutuvat riitaisuudet pyritään 
ratkaisemaan ensisijaisesti Asiakkaan sekä Myyjän ja/tai Tekijän välisin neuvotteluin. 

20.3. Jos riitaisuutta ei saada Asiakkaan sekä Myyjän ja/tai Tekijän välisin neuvotteluin ratkaistua, 
riitaisuus voidaan saattaa Asiakkaan kotipaikan käräjäoikeuden ratkaistavaksi tai Asiakkaan 
suostumuksella Myyjän kotipaikan käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Asiakas voi vaihtoehtoisesti 
saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian 
viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, Asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien 
kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Jos riitaisuutta ei saada elinkeinonharjoittajana toimivan Asiakkaan sekä Myyjän ja/tai Tekijän 
välisin neuvotteluin ratkaistua, riitaisuus voidaan saattaa Myyjän kotipaikan käräjäoikeuden 
ratkaistavaksi ensimmäisenä oikeusasteena.